De lessen zijn begonnen! - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Myrtle Matthijssen - WaarBenJij.nu De lessen zijn begonnen! - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Myrtle Matthijssen - WaarBenJij.nu

De lessen zijn begonnen!

Door: Myrtle

Blijf op de hoogte en volg Myrtle

11 Februari 2009 | Indonesië, Yogyakarta

Dagboek, daar ben ik weer..
Leuk alle berichtjes en mailtjes! Ik kan niet op alle berichtjes (snel) reageren. Ik vind het zonde om hier elke dag achter te computer te gaan zitten, vandaar niet zo vaak een bericht plaats of stuur.

Dinertime
We beginnen de dag inmiddels met best lekker brood. We hebben verschillende bakkers gevonden met croissantjes en zelfs bruin brood! En met wat vers fruit, kunnen wij de dag zo goed beginnen.
Voor ’s avonds vinden we steeds meer lekkere restaurantjes. Sommige wel wat duurder (5 euri p.p.), dus das wel balen. Je krijgt hier alleen erg kleine porties, dat je na het eten nog honger hebt. Eten wij dan zoveel? Gezien de kosten hier wordt dat dubbele porties bestellen..

School
Het ‘studeren’ is begonnen. We gaan 4, misschien 5 vakken volgen. Het lijkt een tropenrooster, maar het is dan ook tropisch weer.. Ik heb hieronder een korte beschrijving gegeven van de lessen. Dit zijn de eerste indrukken van de lessen. We weten dus niet of elke les zo verloopt en of het wel aansluit op het basisonderwijs.
Afgelopen vrijdag was de eerste les, Mass Media Communication. De les ging over het nieuws en wat de criteria van een krant is.
Op dinsdag beginnen we om 7 uur!! met Cross Culture Understanding. Dit is een vak dat ingaat op de verschillende culturen. De leraar beschreef zijn culture shock toen hij naar ‘het westen’is geweest. Hij noemde zichzelf als degene met ‘the nice Brown skin’ en vond het vreemd dat er water uit de kraan werd gedronken.
Het tweede vak op dinsdag is Drama. Een vak dat theoretisch ingaat op toneel en dramastukken. Tijdens de les een dramastuk besproken over een hoorzitting in de rechtbank.
Morgen, donderdag, hebben we voor het eerst Play. Dit is de actieve versie van Drama. We moeten buiten een voorstelling voorbereiden en uiteindelijk uitvoeren. (nog even kijken of de les nuttig is en aansluit)

De begeleider op school noemde het een druk rooster. Maar we willen het nog verdiepen door 3 onderzoeken uit te voeren. De onderzoeken gaan over Engels, Wiskunde/rekenen en Religie in het basisonderwijs. Dit zullen we uitvoeren aan de hand van stagebezoeken en dit later vergelijken met het Nederlandse basisonderwijs.

Aan het begin van de lessen hebben we ons voorgesteld aan de groep Indonesische studenten. Er zijn weinig internationale studenten, dat is wel jammer. Ik heb hier al vaker te horen gekregen dat mijn naam voorkomt in de eerste Harry Potter, dus zo stel ik me voortaan maar voor; als moaning Myrtle. De studenten zijn aardig en willen alles weten en vertellen.
Het is de Indonesische cultuur dat je anderen vrij snel vrienden noemt. De leraren en begeleiders introduceren ons als ‘nieuwe vrienden’. Dan lijkt het in Nederland wel of je vriendschap moet verdienen. Het is hier zo wel een fijn en warm welkom.

Sultan Santana Sultana
We hebben donderdag een bezoekje gebracht aan de Sultan, maar hij was er niet (wel onvriendelijk). Er was een feest voor het belangrijke volk van Indonesië. Een lid van het koninklijk huis werd besneden. Er liepen zelfs olifanten rond voor deze ceremonie. We hebben rond het paleis gelopen met onze gids. Het verhaal, wat grappig werd verteld door een oud vrouwtje, hadden we al in een museum gehoord. Het ging voornamelijk over de vorige sultan en zijn daden. Er loopt 2000 man personeel rond op het erfgoed van de Sultan, dat geen ontslag mogen nemen. Ze moeten de sultan trouw blijven en respecteren. Daardoor zag je ook veel ouder personeel.

Werken? Relax takei t eeeasy..
In elke winkel, restaurant en werkplek zie je minstens de helft van het personeel niets doen. Gisteren bij een restaurant gegeten waar zeker 8 van de 21 man niets staat te doen. Het voordeel is dat je maar hoeft te knikken en je wordt door 3 man geholpen.
Wat wel veel werk vergt, is het traditionele batik maken. Er wordt op een doek een print gemaakt. Wat daarna laag voor laag wordt gewaxt, gekleurd en gekookt. Een vrij simpel exemplaar kost 2 weken werk, maar dan heb je ook wat.

Je merkt steeds meer het verschil tussen Nederland en Indonesië. Als je aan Indonesië denkt, denk je aan een vrij arm land. Maar het tegendeel wordt steeds meer bewezen. In de drukke steden zijn ze ver ontwikkeld met de clubs, bowlingbanen, plastische chirurgie, tanden bleken en karaoke-tenten. Maar wel lopen er kinderen ’s avonds op de drukke straat om geld te schooien.
Een culture shock kun je het niet noemen, maar het is zeker een wereld van verschil.
Ook begin ik nu te merken dat het niet zomaar een vakantie is. We zitten hier toch even iets langer.. Maar goed ook, wil nog een hoop zien!

Ik heb mijn foto's staan op www.mijnalbum.nl
Als je die wilt bekijken, moet je even m'n naam en wachtwoord vragen!

Liefs en zonnige groetjes Myrtle

• 11 Februari 2009 - 10:48

Cathelijne:

Heey Myrtle,

Ik zie dat je al redelijk aan het bijkleuren ben daaro!ben jaloers!

Verder is het leuk om te lezen hoe het gaat daar op school. vindt je het een tegenvaller dat jullie niet meer vakken kunnen volgen?
    Moet jullie de onderzoeken houden voor studiepunten of gewoon uit interesse?

Heb je ook al goed meegeblerd in het karoakecafé?
    Misschien is het leuk om wat Oeteldonkse liedjes daar te zingen. haha!

xx Cathelijne

• 11 Februari 2009 - 11:52

Jasmijn Pols:

He moaning myrtle,

Klinkt goed allemaal, en een heftig vakkenpakket. Voor je het weet ben je een heuse ster daar op het Indonesisch toneel. Ge wit ooit nooit nie war! Ook vet dat je wat onderzoek kan doen daar lijkt mij ook interessant om daarin te duiken. Veel plezier daar nog en groetjes aan Harry potter he!!!

• 11 Februari 2009 - 15:02

Snorrenvriendin!:

Ha Snorrenvriendin!!
    Leuk om te lezen hoe jullie het aan de andere kant van de wereld hebben. Ik vind het heerlijk dat warme klimaat! Alleen regent het hier nog zo ontzettend veel! Maar ja...regentijd he!
    Fijn dat jullie al meer eten hebben gevonden dan rijst. De hele dag rijst wordt toch ook saai.....pff....hier eten ze voornamelijk bami, nasi, kip, vis en roti! Echt wel lekker maar erg pittig!!
    Tot je volgende berichtje!

• 12 Februari 2009 - 07:07

Linda:

He Myrtle!
    Ook leuk om jouw verhaal te lezen, staan weer hele andere dingen in..
    Mail maar ff je naam en wachtwoord, dan hoor ik niet alleen over jullie avonturen, maar kan ik er ook iets van zien ;)!
    xLinda
    (linda_van_vught@hotmail.com)

• 12 Februari 2009 - 08:58

Maria De H.:

He Myrtle, ook van jou weer een leuk verhaal.Het is voor de achterblijvers erg fijn om zo uitgebreid op de hoogte te blijven van jullie reis. Veel plezier en ik ben ervan overtuigd dat jullie steun hebben aan elkaar in ietsje moeilijkere dagen. Zet hem op met z'n drieen.
    Groetjes xx Maria

• 12 Februari 2009 - 10:33

Minke:

Ben jij die Myrtle uit Harry Potter?
    Daar kom je nu mee! Lekker bijtijds weer, maar ja zo ben je! Zolang mogelijk iets geheim houden, nee daarom! Als je straks terug bent kun je ons dan voorstellen aan Harry? Lijkt me wel leuk namelijk! Ja he he!

Nnnndaaag chick!
    PS mooi stukske verhaal

• 12 Februari 2009 - 19:17

Je Buurtjes:

heee buuf
    fijn om te lezen dat je het goed maakt
    de foto's zijn ook leuk wij blijven je volgen via je site
    groetjes van vera peter femke en lonneke

• 14 Februari 2009 - 13:24

Clair En Bas:

Hey vrouwke,

Het klinkt allemaal wel heel spannend!Super stoer dat jij gewoon daar bent. Leuk om alle verhalen bij te houden!
    De foto's zouden we ook graag willen zien maar dan hebben we een loginnaam en wachtwoord van jou nodig. Zouden wij die mogen hebben van jou??

Nou veel succes daar en we lezen alles weer.

Groetjes

De overburen

• 15 Februari 2009 - 19:08

Kyra:

Myrtle,

Nou je hebt het maar druk zeg, of niet haha! Wel leuk dat je het naar je zin hebt daar.

Nou, geniet maar van het zonnetje daar die zul je over een paar maanden in Nederland niet vinden haha!

Liefs Kyra

• 16 Februari 2009 - 20:52

Claire (van Mairin):

Hoi Myrtle,
    Wat een geweldig avontuur voor jou, ik hoop dat je er erg van geniet, wij (in de koude regen) zijn erg jaloers!
    Groetjes Claire, moeder van Mairin

• 17 Februari 2009 - 15:20

Jeroenpavanmeike:

hoi myrtle,

ik vind het leuk dat jullie veel zien, beleven en verder zal het ook wel ok zijn!
    als jullie net zo veel fun hebben als meike en charlottein Suriname dan zit het wel goed!
    geniet ervan en veel plezier !!
    gr. jeroen, vadervanmeike

• 18 Februari 2009 - 11:14

Merel:

Hey Nicht!

zo zo, je wordt dus n echte DRAMA-queen daar
    ;-)
    Echt super leuk wat je allemaal meemaakt daar, geniet dr van he, voor je t weet zit je weer in de koude regen van Nederland.....
    XMerelX