Hati hati kepala keju - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Myrtle Matthijssen - WaarBenJij.nu Hati hati kepala keju - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Myrtle Matthijssen - WaarBenJij.nu

Hati hati kepala keju

Door: Myrtle

Blijf op de hoogte en volg Myrtle

31 Maart 2009 | Indonesië, Yogyakarta

Hallo daar zijn we weer.. De titel verklaart al dat ons Indonesisch steeds uitgebreider wordt. Al staat er wel ‘Pas op een kaaskop’. Wanneer we dit, wachtend voor het stoplicht, op de scooters roepen, lachen ze ons natuurlijk hard uit.

School
Na Bali weer een drukke schoolperiode gehad. We bezoeken veel verschillende basisscholen. Het is erg leuk en interessant om de verschillen te zien. Je hebt hier het grote verschil tussen privé en publieke scholen. De publieke scholen zijn vanuit de overheid en dus de armere (en slechtere) scholen. De privéscholen zijn opgericht door ouders/stichtingen en daar zit veel geld in. Hier wordt dus ook al veel meer aandacht aan het onderwijs gegeven.
We hebben afgelopen dinsdag ook les gegeven. Engelse les aan grade 2 en 4 (groep 4 en 6). Dit is toch wel erg lastig als je niet dezelfde taal spreekt als de kinderen. Je kunt kinderen niet aanspreken op hun gedrag (ook omdat ze dat niet gewend zijn).

Op de universiteit volgen we nog dezelfde lessen. Het is lastig wanneer de meest interessante les grotendeels in het Engels is. Na een aantal keer vragen, lijkt daar nu toch iets mee worden gedaan.

Beach
Onze vrienden hebben ons laatst een weekend mee genomen naar Krakal beach. Een erg mooi strand 2 uur rijden van Yogja. We werden vriendelijk verzocht om niet te rijden, dat zou te gevaarlijk zijn. Dus hebben de jongens ons door de bergen naar het strand gecrosst. Met hoge snelheid scheuren door de bergen, echt mooi! Op het strand hebben we heerlijk zitten zingen bij het kampvuur (groot Kelly-family-gehalte). Zonder licht en een goede sfeer, was het een leuke avond. We sliepen op het strand in een open hutje op gehuurde matrassen. Zondags werd je om 7 uur ’s ochtends wakker gebrand door de zon. Maar dan zwemmen in zee is wel erg lekker.

Alle Indo’s doen de handelingen trouwens in de poephouding. Ik heb er een foto bijgedaan dat ik ook een poging tot doe. Maar werken, barbequen, wachten, poepen, jong/oud; alles en iedereen schiet met gemak in de poephouding.

’s Avonds zijn Tanja en Brechje (klasgenoten van school) aangekomen vanuit Bali. Nu zijn ze ons een weekje op komen zoeken. Met een extra brommer hebben we ze veel Yogja laten zien. We hebben ze op de ouderwetse manier zilveren sieraden zien maken. Echt ongelofelijk dat dat nog zo gaat. Heel de dag pielwerk, sieraden schoonmaken met tandenborstels en waarschijnlijk een slecht loon.

Bromo
Donderdag met Tanja en Brechje naar de vulkaan Bromo geweest. Geen barst aan door die lange busreis van 10 uur. ’s Avonds aangekomen bij het hotel en meteen gaan slapen. We werden namelijk om 4 uur opgehaald. Alles is mooier met zonsopgang in Indonesie, heel prettig (ik denk ‘m de volgende keer er wel bij). Maar het was een mooi uitzicht op de vulkaan en wat gebergte. Ook nog een lange klim omhoog gemaakt, zodat je uitzicht had op de krater. Zwaar vermoeiend, maar dan heb je ook wat.

• 01 April 2009 - 14:15

Maria De H.:

Ha Myrtle.
    weer een leuk verhaal van je, kort maar krachtig. Zo te zien en te horen genieten jullie volop.
    Groetjes Maria
    Ps. je "poep"houding foto ga ik wel even zoeken hoor, ben benieuwd.

• 01 April 2009 - 21:42

Pa:

bule , hati, hati kepala keju
    doe mij maar gerecht 23, babi pangang met mihoen, muhoen zou Marcel Rooijakkers zeggen.
    Liefs pa, tot gauw xxx

• 02 April 2009 - 08:15

Jasmijn Pols:

Ziet er allemaal weer opper de top uit gek!!

• 05 April 2009 - 13:11

Jeanne En Jan, :

hoi mirtle, we vonden het heel erg fijn je verslag te hebben gelezen. we wensen je nog heel veel succes en plezier in indonesie.als je weer thuis bent dan praten we wel verder.groetjes van jeanne en jan.

• 10 April 2009 - 17:55

Jeanny:

Hallo,
    Geweldig om ook jouw stuk te lezen....Die poephouding ga ik alvast oefenen.....tot gauw

• 12 April 2009 - 19:44

Ton:

nog 13 dagen bulé
    geniet er maar van daar nu ik er nog nie ben duh

liefs
    pa
    xxxx

• 15 April 2009 - 14:01

Anke:

hoi Myrtle Gemma en Karen...

leuk om jullie verslagje te lezen..het ziet er egt super uit..ben stiekem wel jaloers hoor;)
    gelukkig wordt het weer hier ook beter..
    Nog heel veel plezier en ik zie jullie snel als jullie weer in Nederland zijn!!
    op de pabo is het nog steeds hetzelfde..wij zijn hier druk bezig met de LGT en dpf...pfff jullie kennen het wel..:S

dus geniet maar lkkr daar...

Liefs Anke

• 16 April 2009 - 14:28

Loes:

Myrtle ,t is nu aftellen voor ons en jullie.Krijg je ,t op tijd afgerond?
    Voor de kinderen v.d. chauffeur op Bali 'n aardigheidje gekocht.Jeannet is oma geworden.Ik ben begonnen met m'n koffer in te pakken wordt toch te veel vrees ik.Tot gauw Loes.