Aan de balie in Bali - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Myrtle Matthijssen - WaarBenJij.nu Aan de balie in Bali - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Myrtle Matthijssen - WaarBenJij.nu

Aan de balie in Bali

Door: Myrtle

Blijf op de hoogte en volg Myrtle

13 Maart 2009 | Indonesië, Yogyakarta

Dear diary

Dat is weer erg lang geleden.. Het schrijven van verhalen en beantwoorden van mails, neemt een lange tijd in beslag. Even internetten is al snel anderhalf uur verder. Dus vandaar dat er niet zo vaak een nieuw verhaal op staat. Maar dat ook, omdat té vaak geen interessante verhalen oplevert. Al kan ik natuurlijk vertellen wat ik elke dag eet… Maar nee daarom!

Door een drukke schooltijd is de tijd gevlogen. We volgen nu 4 vakken in de week, zelfs met toetsen. Maar we zijn vooral druk met schoolbezoeken. We hebben al meerdere basisscholen bekeken en veel verschillen gezien. Nu is het hard werken aan ons onderzoek over die verschillen.

Kaliurang
Met onze ‘vrienden’ zijn we een weekendje naar Kaliurang geweest. Dat is een plaatsje onderaan een berg met uitzicht op de vulkaan Merapi. We hebben daar in een villa gelogeerd. We hebben de Indo’s even geleerd hoe je drankspelletjes speelt (they really lóved the game!). Zondags zijn we de berg gaan beklimmen. We liepen door een soort jungle, waar je wilde aapjes kon voeren. En we kwamen bij een mooi view point. Vanuit hier kon je de Merapi vulkaan goed zien. Ook was er in de jungle een miniwaterval.

Bali
Niet een weekendje naar Zeeland of Center Parcs, maar een weekendje naar Bali. De rijkere Indo’s doen dat wel vaker hier. Daar zouden we dan gaan, woensdag 4 maart naar Den Pasar. Kijken we net voor vertrek op de tickets, staat er vanaf Jakarta in plaats van Yogjakarta (is toch 300 km verder). OEPS! Nog snel gebeld met docenten en die weer met het reisbureau. Uiteindelijk geregeld en toch nog woensdagavond (tot en met maandagmiddag) naar Bali.

Lovina
In Bali zijn we eerst naar Lovina gegaan. Een plaatsje 3 uur rijden vanaf het vliegveld. Daar hadden we namelijk met Tanja en Brechje (van school) afgesproken. Nog even snel een gezamenlijk biertje gedronken (ook met de ouders van Tanja). Het ene moment zie je geen Nederlanders.. Wel heel grappig om bekenden in zo’n ander land te zien.
De volgende morgen de stageschool van Tanja en Brechje bekeken. Een klein, maar mooi schooltje. Leuk om te zien wat zij doen in het verre Indonesië. Zij lopen elke dag stage op de school. Brechje bij de kleinere kinderen en Tanja bij de ouderen. Vergeleken met hen, hebben wij wel een tropenrooster..

Air Panas
Donderdagmiddag zijn we naar een warmwaterbron geweest. Een mooi aangelegde tuin met verschillende grote baden. Het hete water (+/- 30 graden) komt uit te bergen. In de baden kon je ook zwemmen, al had het een beetje een vieze kleur. Als ontzettende toeristen hebben we weer veel foto’s gemaakt..

Daar heb je Flipper!
Vrijdag was dolfijnendag. We werden om 6 uur ’s ochtends opgehaald door een klein bootje, méé extra gespierde surfindo. Een stukje verder op zee hebben we ook echt heel veel dolfijnen gezien. Een beetje jammer dat de 30 andere bootjes vol met toeristen de dolfijnen wegjaagden. Ook foto’s maken is lastig, ze gaan altijd nét onder als je de foto maakt. Maar het was zeker indrukwekkend om zo veel dolfijnen op open water te zien.

Als ontzettende dolfijnfan (?!?!) ook nog gaan zwemmen met dolfijnen. Echt zwemmen is het niet. Je ligt op je buik of rug in het zwembad en de dolfijnen zwemmen om je heen. Ze zijn heel sterk, ze duwen je met hun snuit in je benen, buik of heerlijk in je kont. Ze doen wat trucjes en zwemmen over je heen. Oh en de dolfijnen waren behoorlijk opgewonden en dat was te voelen ook… Je kreeg er zelfs blauwe plekken van!

Kuta
Na het zwemmen zijn we volgeladen als echte backpackers naar Kuta gegaan. Dit is hét toeristenmekka van Bali. Dat was ook meteen te merken. Overal word je nageroepen voor transport, ‘a special prijs’ of ‘prachtig allemachtig’. De indo’s vallen hier meer op dan de blanken (en dat is in Yogjakarta totaal andersom). Via de reisgids een hotel gevonden. ’s Avonds uit eten geweest voor het duurste bedrag tot nu toe; 42 euri in totaal.

Tanah Lot
Zaterdagmiddag zijn we naar Tanah Lot geweest. Dat is een tempel in de zee. Je mag hier niet komen als je ongesteld bent of met je (niet gehuwde) relatie. Want dat brengt ongeluk. Tijdens het maken van foto’s werden we overspoeld door een golf en chinezen die met je op de foto willen. Maar de tempel is mooi, jammer dat het een beetje bewolkt was.

Safari park
Na een goede avond stappen in Kuta zijn we zondag naar een grote dierentuin gegaan. En niet zomaar een, hier mocht je mét de dieren op de foto! Je kon ongeveer bij de leeuwen, tijgers of olifanten op schoot. Of andersom. Echt indrukwekkend die dieren zo dichtbij. En leeuwen en tijgers zijn misschien katten, maar ze zijn niet zacht (zoals Mossel).

Everybody got surfing..
Eindelijk heb ik leren surfen. Nou ja, ik kan het nog niet maar toch! We hadden maar een half uurtje, maar uiteindelijk kon ik enigszins blijven staan. Het is heel erg zwaar en gaat vaak hard op je gezicht. Maar gewoon blijven proberen, wie weet gaat het dan goed komen!

De tijd vliegt en soms hebben we het zelfs te druk. Het is nog maar 6 weekenden en dan komen de ouders al. Eerst komen mijn ouders samen met Karen’s ouders. Dan volgt mijn broer met zijn vriendin en daarna de ouders van Gemma. En dan nog een maandje en dan moeten we alweer naar het koude kikkerlandje.

Ik heb tegenswoordigs ook facebook voor wie dat ook heeft..
Tot horens, mails of wat dan ook!
Kaarten zijn ook welkom.. xx

Even een rijstechnisch feitje; ze eten gewoon echt overal, maar echt overal, rijst bij. Ga je naar de Mac Donalds; rijst in plaats van frietjes.
After party met gefrituurde vis en rijst (wat anders dan een broodje kebap).
Soep, rijst erin.
Broodtrommel van de kinderen is gevuld met nasi goreng van de avond ervoor.
‘No rice, no power’ is het motto hier!

• 13 Maart 2009 - 08:47

Fredje:

Hoi meid,

wat een leuke verhalen allemaal! De tijd vliegt voorbij zo te horen! Wel interessant wat jullie daar allemaal uitspoken.. Veel succes met alles en leuk dat je ouders binnenkort langskomen, doe ze maar de groetjes haha xxx

• 13 Maart 2009 - 17:08

Daphne :

Hoi Myrtle,
    heb net het verhaal van Gemma gelezen en kijk nu bij jou weer even. Wat een 'rijstige bedoeling' daar, haha! Rijst in je broodtrommel en bij de Mac gaat wel erg ver!;)
    Spannend ook van die dieren in de dierentuin!
    Geniet en studeer ze!
    x daphne

• 13 Maart 2009 - 22:06

Maria De Haas:

Ha die Myrtle
    Jij blijkt toch echt de grappigste schrijfster van het trio, leuk die verhalen van jou.
    Ik weet dat jullie denken dat je niet veel nieuws te melden hebt, maar het thuisfront vindt de kruimels ook brood hoor.
    Inderdaad vliegt de tijd, voor dat je het weet zijn alle "oudjes" er.
    Geniet van het mooie weer en van jullie avonturen!
    Groetjes XX Maria de H.

• 15 Maart 2009 - 09:15

Jeanny:

Je zegt dat je niet veel te vertellen hebt maar ook jij hebt een heel verhaal. Weer geweldig om te lezen. Ik geniet met jullie mee en tel de 6 week-enden af...
    have fun

• 16 Maart 2009 - 20:54

Masjeloese:

Nou Girl ik lees wel weer dat je een "top" weekend hebt gehad! Inderdaad weer een keertje wat anders dan een weekendje Domburg met de meiden, hahaha! Super mooi! Ik hoop als je straks terug bent, dat nog wel wat anders lust te eten dan alleen maar rijst! Maar ja, No rice, no power! Je moet ergens je energie vandaan halen!

De groeten maar weer....

Kus Kus

• 22 Maart 2009 - 18:40

Tante Mieke:

Hallo Myrtle

Meid wat kun jij leuk schrijven, Floortje Dessing is er niets bij. Mocht het onderwijs je niet bevallen kun je altijd de journalistiek nog in!!!
    Met wilde dieren op de foto, je gaat ook nergens voor uit de weg he. En met dolfijnen zwemmen, wie maakt dat nou mee in z'n leven. Myrtle koester de momenten daar, want voor je het weet zit je weer in de lage landen met Franske Bauer op de radio.
    Liefs uit Etten-Leur.

• 23 Maart 2009 - 19:10

Minke:

Vlotte meid!

Wa een schitterend verhaal weer! En het leuke is dat ik nu dingen herken dus voor me kan halen omdat je naar Bali bent geweest! Lekker al dat rijst! Als je straks terug bent en je komt bij mij eten om al je saaie verhalen te vertellen, ga ik denk ik ook een rijst gerecht voor je maken! Zo ben ik!

Dikke kus

• 29 Maart 2009 - 12:41

Tanja:

Hee Buleh!!

Hati Hati Capat Capat schiet eens op met een nieuw verhaal beste gids!! Jeetje we zijn alweer een eeuwigheid weg en jij hebt er nog niks op staan!!

• 30 Maart 2009 - 13:01

Anne-Marije :

Heey Myrtle !

Ik lees soms je avonturen in dit weblog! Super leuk, klink allemaal hartstikke goed. Ik was laatst door oude troep aan het spitten en toen kwam ik ons verslag van de landendag (pabo) tegen. Daarin staat een foto van jou voor onze zelfgemaakte Indonesie poster. Wel toepasselijk!
    Geniet nog van de leuke tijd daar en doe de groeten aan Karen en Gemma!

Groetjes Anne-Marije