Hati hati bule atas sepéda - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Myrtle Matthijssen - WaarBenJij.nu Hati hati bule atas sepéda - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Myrtle Matthijssen - WaarBenJij.nu

Hati hati bule atas sepéda

Door: Myrtle

Blijf op de hoogte en volg Myrtle

20 Februari 2009 | Indonesië, Yogyakarta

Daar crossen we dan de stad door met 2 scooters. Zonder regels en zo hard je wilt., gewoon gaan. Er wordt continue getoeterd, omdat ze er langs willen. Maar aan die trend doen we gewoon meteen mee. En dan heel hard en vals Nederlands zingen! We worden toch al bekeken of we nu normaal doen of niet. Een scooter is toch wel heel fijn. Kunnen we zelf verdwalen en omrijden, in plaats van de taxi.

School
Het schoolleven is hier heel anders. De les van dinsdag viel uit en die mogen we zaterdagochtend inhalen. Op woensdag hebben we op een andere locatie les. Maar we worden dan door onze buddy’s opgehaald en weer thuisgebracht. Wat een service.
De bezoeken aan de basisscholen zijn begonnen. Vanmorgen naar de basisschool SD Kanisius Sosriwajan geweest. Overal worden uniformen gedragen; op de kindergarden (TK), basisschool (SD) en junior/senior highschool.

Taman Sari en Solo
Zaterdag zijn we naar de Taman Sari, het waterkasteel, geweest. Het terrein van de Sultan waar hij vroeger zwom en relaxte. Er liggen verschillende zwembaden, inmiddels wat verwaarloosd. Een zwembad voor de Sultan, maar ook eigen zwembaden voor zijn vrouwen en kinderen. Onze gids was een grappige man, die ook wat Nederlands sprak. Dus vooral het ‘allemachtig prachtig’, maar hij wist heel wat te vertellen in het Nederlands.

Zondag zijn we naar Solo gegaan. Een uurtje met de trein vanuit Yogjakarta, maar lijkt langer wanneer je de hele weg moet staan. In Solo zijn we naar het paleis van de Sunan (zelfde als Sultan) geweest. Ook een mooi terrein, maar wat groter dan in Yogja. Ook de stad is vergelijkbaar, alleen wat kleiner.

Inside
Nu we de ‘vrienden’ steeds beter leren kennen, kunnen we ook intiemere vragen stellen. Ze dragen bijvoorbeeld allemaal truien en vesten. En hoe warmer het is, hoe langer de mouw. We horen hier verschillende verhalen daarover. Van vroeger uit is het lelijk als je een te bruine huid hebt. Je bent dan een te harde (straat)werker. Maar ze vinden het vooral ook mooier, een blankere huid. In alle winkels wordt juist geadverteerd met whitning lotion en niet de snelbruiners.
Maar ook het wc-gebruik. De meeste wc’s hebben alleen een kraantje, of bak met water staan en niet ons gebruikelijke toiletpapier. Dat zijn dan natte billen?!

Famous
Ze willen niet alleen met ons op de foto, maar we worden inmiddels op veel plekken herkend. ‘Ik zag je in de trein en in het winkelcentrum’. Maar ook dat mensen hallo zeggen bij het stoplicht of op straat en dat wij geen idee meer hebben waar we die van kennen. Zo voelt het om beroemd te zijn.

Carnaval is dan toch echt begonnen. En een beetje pijn doet het wel. We drinken er hier ook maar een biertje op. Het is wel een stuk lekkerder om zon en 30 graden te hebben, in plaats van regen en kou. En begin maart lekker een weekendje naar Bali, om de pijn te verdringen. Maar stuur gerust de mooie kiekjes van carnaval!

Liefs
Myrtle

  • 20 Februari 2009 - 09:26

    Myrtle Matthijssen:

    Nieuwe foto's ook weer op www.mijnalbum.nl
    Heb je wel mijn wachtwoord nodig!

  • 20 Februari 2009 - 10:11

    Cecile Vd Voort:

    van je moeder je site gekregen, vandaar dat ik schrijf. Erg leuk om het te lezen en de foto's te zien. Dat kan ik tijdens mijn spreekuur bij de GGD wel gebruiken. Voorzichtig op die scooters en ik mag het zeggen.
    Myrtle, geniet daar maar lekker, studeerze en pak een flinke neut op carnaval. Hte is hier nu regenachtig, da's balen.
    groeten van ons allemaal, Ciel, Frank, Stijn en Fleur

  • 20 Februari 2009 - 11:07

    Stephanie:

    lieve MITTOL
    vanavond gaat het voor ons dan echt beginnen...carnaval. We gaan je wel heeeeeel erg missen hoor. de kroegeigenaren niet die zijn blij dat hun inboedel gewoon op zijn plaats blijft staan!!

    grapje!
    dikke kus Stephanie

  • 20 Februari 2009 - 11:26

    Maria De H.:

    Hoi Myrtle

    Weer een mooi geschreven verhaal, leuk om te zien dat jullie alledrie een heel andere manier van schrijven hebben. Die van jou vind ik erg grappig, je beschrijft de dingen zo beeldend.
    proost in de warmte maar op het koude, natte carnaval vierend zuiden van Nederland. Veel plezier straks op bali.
    Groetjes XX Maria
    PS. doen jullie wel voorzichtig op die scooters?

  • 20 Februari 2009 - 15:33

    Pa:

    ha meiske, wat een prachtige foto's van jullie en van de omgeving zeg. Doen jullie aub voorzichtig op die scooters en ga alleen maar links af, dan kan er niks fout gaan.Ik mail uitvoeriger naar je . Het is nu vrijdagavond en de carnaval is al losgebarsten. Kwam Harrie en Gies al tegen die al verkleed waren en hun optredens al gedaan hadden. Biertje ???, Bintangetje ??? ha ha . Nou mop, tot gauw hoors
    Pa xxx

  • 20 Februari 2009 - 23:42

    Meike:

    Ja...ik ga carnaval ook echt missen!
    Toeteren doen ze in alle warme landen volgens mij...haha!
    Veel plezier!
    Kus

  • 21 Februari 2009 - 14:46

    Bas:

    Het is maar goed dat je daar zit. Carnaval is weer echt vervelend dit jaar. Druk, dronken, koud,vies weer, vieze kiel, vieze das. Oftewel je mist niks. veel plezier daar. En ik verwacht wel een foto met oeteldonkse das.

    gr,

    Bas

  • 02 Maart 2009 - 12:01

    Tante Mieke:

    Hallo Myrtle
    Wat leuk hoe je beschrijft hoe de mensen daar op jullie reageren, is wel ff wat anders dan door Engelen fietsen !!
    Het schiet al aardig op he,ik hoorde van Loes dat ze in April jou kant op komt, wat lijkt me dat geweldig, je dochter bezoeken in zo'n ander werelddeel, en wat zal ze blij zijn je weer eens vast te kunnen pakken.En dan nog een luxe vakantie op Balie,met een huis aan zee met zwembad!!Toe maar.Wij stellen het hier wel met de Maartse buien.
    Myrtle hou je taai he,er is een kaart naar je onderweg. Groeten vanuit Etten-Leur.

  • 02 Maart 2009 - 14:17

    Leones:

    Gekke joekel!

    Ik hoor het al dat jullie het prima redden daar! We zijn kei jaloers! en al helemaal op dat weer daro!
    Geniet er van!
    En ik kan wel tot snel zeggen, maar da isnie dus ik zeg:

    Veel plezier! en denk ook nog een beetje aan ons tussen al die wilde avonturen!

    kusss

  • 02 Maart 2009 - 14:18

    Nog Een Keer Leones:

    oja. niet te arro worden van al die aandacht he!
    haha

  • 03 Maart 2009 - 21:24

    Mossel:

    is het veilig om langs te komen...? of word mijn soort daar gegeten....? ondanks het
    gemis wens ik je toch een fijne tijd. mischien kan je informeren hoe het met mij gaat....?

  • 05 Maart 2009 - 09:36

    Loes:

    Myrtle, laat effe weten hoe de trip naar Bali is gegaan, ben kei-benieuwd naar jullie belevenissen. Ik wist niet dat Mossel ook al kan internetten. tot gauw horens, xx ma.

  • 05 Maart 2009 - 14:10

    Mientje:

    het is wel wat laat dat ik je berichten lees, maar ja, druk, druk, druk, (straks even doen maar dan vergeten we het weer.)Het is hier lekker weer een graad of 6 met regen die hier zeker niet warm is. Het gaat jullie lekker in de zon daar, en je moet af en toe ook werken, geniet ervan en ga veel bezichtige groetjes van hier en tot mails mientje piet

  • 07 Maart 2009 - 13:00

    Knuvers Crew:

    Hoi Sl....tje,

    Ja, ja wij zijn met zijn drieën aan het werk,brad, remco en ik de dame in het gezelschap.
    Carnaval was "gaat", peter geopereerd dus thuis de nurse uithangen.
    Kijken jullie een beetje uit met die scooters, pak het fietsje maar, val je nog af ook.
    Ziet er allemaal top uit en het lijkt me ontzettend gezellie.
    Het is nu 3 uur zaterdagmiddag, ga nu echt hangen..... want het wordt druk !
    groetjes van ons allemaal en wij missen je.KS

  • 10 Maart 2009 - 14:24

    Pa Ton Pa:

    he blondie bulé
    alles goed detang bali pangang met kloepoek, sambal bij of zit ik nu in het verkeerde land. Ik zie maar weinig fot's meer. kiekjes schieten ja, wel doen hoor.Jij even naar Bali, ik even naar Tilburg, snif....
    we mailen gauw oké en natuurlijk skypen
    groetjes
    pa xxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Yogyakarta

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Juni 2009

Foto's bij het vorige bericht

09 Juni 2009

Het duurt even..

17 April 2009

Einde in zicht

31 Maart 2009

Hati hati kepala keju

13 Maart 2009

Aan de balie in Bali
Myrtle

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 16907

Voorgaande reizen:

25 Januari 2009 - 26 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: